Ord från Dietisten: Del 2: Planksteken

Är planksteken hjälpare eller stjälpare för en seriöst satsande elitkorpbollsspelare? Dietisten kommer här en liten betraktelse kring det svenskaste av svensk krogmat: planksteken.

En plankstek kan väl omöjligt vara något för en seriöst satsande elitkorpbollsspelare! utbrister nog många av er. Men liksom livet är en facett av miljontals speglade ögonblick, händelser och slumpartade möten i natten, så är också plankstekens själ en sammansatt och komplex sak.

Vi börjar i mitten med köttet. Kött är en proteinkälla av rang, och protein hjälper till att bygga upp muskler. Muskler behövs för att stå upp mot motståndaren, vara hård i boxen både offensivt och defensivt samt för att flytta koner vid träning. Plankstekens kött är av tradition en bankad och måttligt mör grillbiff av ko eller häst, men finns även i fläsk-, ox- samt fiskvarianter. Jag har även hört rykten om vegetariska plankor, men det kan jag inte med säkerhet verifiera. Vilket kött man väljer är en smaksak, viktigast är att man själv som spelare är nöjd med sitt val och känner tillförsikt.

Runt köttet snirklar sig den finaste av potatisprodukter – hertiginnans potatis. Pommes Duchess. Här hittar vi en intressant blandning av kolhydrater, fett och protein i form av potatis, smör och äggula. En riktig stabil bas, som synes. Men var försiktig. Märker du som planksteksätare och seriös idrottsman att duchessen är gjord på pulverbas, ja då är det bara att be kyparen plocka tillbaka plankan i köket. Näringsmässigt och smakmässigt är pulverduchessen tämligen värdelös.

Vidare till det som kröner planksteken; de små men ack så viktiga tillbehören. Ibland händer det att man på sämre restauranger helt går glapp om plankans accessoarer. Detta kan förstöra en hel kväll och följaktligen även morgondagens planerade träning.
I hörnet, i en nedsänkning i själva plankan, hittar vi förhoppningsvis plankstekens viktigaste C-vitaminkälla. Jag syftar som ni säkert redan listat ut på den grillade tomathalvan; en trofast syrlig kompanjon till köttets sälta och duchessens krämighet.

Behändigt placerad ovanpå själva köttet bör några haricot vertes inlindade i bacon finnas. De gröna bönorna är rika på mineraler och spårämnen – nog så viktigt för skelett och naglar. Baconets animaliska fett ger inte bara god smak utan är också rikt på salt. En korpelitspelare svettas en hel del, och därför är det viktigt att ständigt fylla på med det välgörande saltet.

Avslutningsvis bör vi inte glömma bort kronan på planksteken; den krämiga och rikliga saucé Bearnaise. Såsen fyller ingen större näringsfunktion men är av yttersta vikt för det psykiska välbefinnandet. Ett välbefinnande nog så viktigt som det rent fysiska. Med harmoniska och bearnaisestinna spelare på plan sprids kamratskap, glädje och kämpaglöd inom laget. Och detta är som vi alla känner till a och o inom lagsporter i allmänhet och korpfotboll i synnerhet.

Sammanfattningsvis är planksteken en komplett och fullvärdig måltid. Dietisten rekommenderar under pågående säsong ett veckointag på två á tre plankstekar. Under säsongsuppehållet är det OK att trappa ner till en eller två i veckan beroende på övrig träningsdos.

Nästa vecka: maximera din potential med malt.

Har du frågor eller funderingar kring mat, träning och/eller livet i allmänhet? Mejla Dietisten på herthahoyzersc@comhem.se!