Dietistens frågelåda: Del 1

Hoyzer Boyz populära Dietist tar sig ann mailskörden och delar ut oumbärliga tips till villrådiga tränare och oroliga elitkorpbollspelare. Dietisten kommer också med några personliga ord inför grillsäsongen.

Jag har de senaste veckorna översvämmats med frågor och funderingar från läsekretsen, något jag sätter stort värde på. Fortsätt skicka era frågor till herthahoyzersc@hoyzer.se. Tyvärr kan jag inte besvara alla frågor men jag har valt ut en handfull som jag tänkte ta upp i veckans spalt. Men först tänkte jag kort behandla ett annat ämne.

Sommaren nalkas och med den grillsäsongen. Vanligtvis slänger svensken på en flintastek eller kanske en biff. Innovatören går ett steg längre och experimenterar med kyckling och fisk i folie. Men det finns så mycket mer som kan grillas! Picknickbog kan till exempel putsas och sedan skäras i tjocka skivor, marineras i äppelcider och utvalda kryddor för att sedan grillas hårt. En smaksensation och en rätt jag själv brukar bjuda på i radhusträdgården sommartid. Grillens hetta tar dessutom fram bogens näringsämnen på ett fördelaktigt sätt och gör rätten till en veritabel hälsobomb. Till den grillade bogen njuter jag gärna ett glas väl kylt Solbacka körsbärsvin (nr 2370). Sötman i vinet gifter sig fint med bogens salta sälta.

Detta om detta. Nu till frågorna:

Kära Dietisten,

jag läste nyligen i kvällspressen om att det experimentera med så kallade ‘”hälsoöl” och satte min Pripps Blå i halsen. Är alltså vanlig öl ohälsosam? Själv dricker jag mycket och gärna av t.ex. Pripps, Falcon och Sofiero. Idel inhemska kvalitetsbrygder alltså, och jag har anat en viss dåsighet efter cirka 6-7 öl. Är detta den ohälsa som åsyftas? Och innebär hälsoölen att jag kan undkomma denna dåsighet?
mvh Orolig

Bäste Orolig,

Jag antar att du med ”hälsoöl” menar Lunds universitets forskningsprojekt där den gängse kornmalten ersatts med en föregivet nyttigare havremalt. Den aktiva komponenten i havremalt är betaglukaner och är ett fiber som kan sänka kolesterolhalter och ge jämnare blodsockernivå.

Enligt min egen empiri bör du inte vara orolig. Vanlig öl är en brygd som innehåller en uppsjö livsviktiga vitaminer och spårämnen – för mer om detta kan du läsa min artikel om öl som en integrerad del i en balanserad kosthållning som du hittar här. Visst kan det s.k. ”hälsoölet” ha positiva effekter, men innan effekterna bevisats i vetenskapliga studier och utförliga försök på djur tycker jag inte vi ska hetsa upp oss.

Dåsigheten du upplever är med största sannolikhet orsakad av humlet i ölet. Vill du balansera humlets rogivande effekter rekommenderar jag dig att varva ölen med små koppar starkt kaffe – gärna av italiensk expressokaraktär – för att på så vis kunna tillgodogöra dig nyttigheterna utan att känna dig alltför trött.

Vänligen,
Dietisten

————-

Kära Dietisten,
Ibland när jag äter strax innan match får jag så ont i magen när spelet drar igång. Det blir värre när jag springer, men släpper om jag sitter still. Jag har inte vågat ta upp det med mina lagkamrater, då det är en hård jargong i laget.

Ska jag tolka min kropp så att jag bör bli materialare? Hur ska jag hantera min buksmärta? Och hur kan jag ta upp detta med mina lagkamrater utan att tappa ansiktet?
mvh Mr. Halv Special

Hej Halv Special,

Först vill jag bara säga att du inte är ensam om ditt problem. Smärtor i buken är vanligare än man tror. Du ska inte behöva skämmas inför dina lagkamrater, men samtidigt förstår jag att sådana här saker kan vara känsliga. Inte minst inom korpfotbollen som ställer hårda krav på sina utövare, där minsta tecken på svaghet kan rendera i petning från startsjuan och pennalism från lagkamraterna.

Jag tycker inte att du ska ge upp din dröm om korpfotbollen omedelbart. En beprövad huskur är att strax innan matchstart blanda ut två portionspåsar Samarin i ett glas fruktvin av enklare sort. Drick sedan på stående fot. Detta bör ta dig igenom matchen. Samarinets balanserande sälta i kombination med fruktvinets friska sötma har en välgörande effekt på magen. Eventuella biverkningar kan uppträda efter dryga timmen i form av yrsel och svettningar, men dessa är av övergående karaktär.

Hälsningar,
Dietisten

——————-

Hallå Dietisten,
Finns det något kostupplägg som du anser minimerar antalet skadedagar per säsong? Och hur långt kan jag som tränare gå för att påverka mina spelare att lägga om sina kostvanor? Jag vet flera i laget som äter väldigt dåligt. Bananer och andra värdelösa örtväxter t.ex. Inte nog med det, flera i laget har hoppat på den där norrländska vegetariantrenden. Dom lyssnar på Refused och lever enbart på avkok av olika rötter. Detta skrämmer mig som ingenting annat, jag drömmer mardrömmar om ett mittfällt uppodlat med sparris och kålrot.
mvh Tränar’n

Hallå där Tränar’n,

Kul att just en tränare hör av sig för att få vägledning! Först måste jag sätta ner foten ordentligt: det är du som tränare som bär det yttersta ansvaret för lagets resultat. Och det är följdaktligen du som måste se till att dina spelare intar en fullvärdig kost. Vilken angreppsvinkel du väljer är upp till dig; det är du som känner dina spelare bäst. Ett tips dock; välj ut en restaurang som serverar buffé i riktlinje med mina tidigare råd, gärna grill- eller asiatisk, och bjud in till lagkväll. Väl där, se till att spelarna får smak för den goda och näringsriktiga kost som serveras.

Vad beträffar vegetarianer i laget så har jag tyvärr bara ett råd att ge och det är att dessa spelare måste lämna truppen omedelbart. Du kan inte riskera ditt lagbygge med dylika subversiva element. Här måste du vara hård och bestämd. Skulle de svänga och börja äta balanserat animaliskt, ja då är de naturligtvis välkomna tillbaka.

Vänligt men bestämt,
Dietisten

<img ” src=”http://img138.imageshack.us/img138/5776/dietistenlitenzl2.jpg” alt=”” border=”1″ style=”display:none”/>

Har du frågor eller funderingar kring mat, träning och/eller livet i allmänhet? Mejla Dietisten på herthahoyzersc@hoyzer.se!