Falska profeter: ett varningens ord från Dietisten

Hoyzer Boyz populäre Dietist ger kvacksalvare, falska profeter och gurus bakläxa beträffande deras s k “tips” på mat- och dryckområdet. 

Som elitkorpspelare räcker det inte med att vara bollbegåvad och kunna utdela precisa glidtacklingar. Det krävs även en intellektuell mognad och ett väl utvecklat kritiskt tänkande. Många är de falska profeter som i dietikens namn utger sig för att sitta inne på den s.k. ”sanningen”. Då måste en hårt satsande spelare ha kunskapen och förmågan att kunna skilja ut dessa misinformatörer från den äkta varan – de dietister som genom mångårig erfarenhet och deltagande i otalet centraleuropeiska kosthållningsseminarier har fått insikt om hur man bäst balanserar kropps- och själsliv inom idrotten.

Jag kommer här nedan citera några brottsstycken ur två artiklar publicerade på Grusplan av en för mig hittills okänd dietist som kallar sig Shahram Shabani samt ge mina kommentarer.

”Ett matchmål kan man också äta ett par timmar innan. Då är det perfekt med en smörgås och lite juice. Precis innan uppvärmningen är det bra att ta en tugga från en banan och fylla kroppen med lite sportdryck.” (sportdrycken som åsyftas är Shabanis eget recept och består av vatten, socker och salt).

Ett matchmål bör bestå av betydligt mer än ”en smörgås och lite juice”. Tidigare har jag lyft fram den asiatiska buffén som en adekvat uppladdning inför match. Andra lämpliga och sammansatta matchmål kan t.ex. vara en dubbel mosbricka, gärna kompletterat med en väl kyld Pucko för tillgodogörande av mjölkens vitaminer och mineraler. Även en kebabtallrik med mycket tillbehör (hummus, fefferoni, rättika etc.) ger en god bas inför match, och skulle andan falla på kan jag även rekommendera en väl tilltagen oxfilépizza, gärna med extra räkor och bearnaisé.

”Därefter, bör du inom en timme ha ätit en riktig måltid, då får du en bättre återhämtning från matchen, eller träningen.”

Här måste jag återigen anmäla en avvikande uppfattning. Efter match behöver kropp och själ varva ner. Har ett rejält matchmål inmundigats behövs ingen ytterligare påfyllning av fast föda. Den bästa återhämtningen finner spelaren i maltdrycken, helst intagen gemensamt med resten av laget på lokal av enklare snitt; i SARA-systemet benämnt som tredje klassens matsal. Eventuellt kan malten kompletteras med saltade jordnötter, chilinötter, chips eller dylikt för att återställa saltbalansen i kroppen.

”När du tränar ska du äta mer utav kolhydrater, dvs. pasta, potatis och ris, med mycket grönsaker och lite mindre av kött och fisk…..”

Inget ont om pasta, potatis och ris. De har alla sin naturliga plats i en sammansatt kosthållning. Men att på allvar föreslå ett mindre intag av kött och fisk, ja det är som att spotta en hårt satsande elitkorpbollspelare i ansiktet. Ska planksteken bestå av en krans krämig pommes duchess med ett gapande hål i mitten? Ska riset på tallriken trona i ensamt majestät utan sin naturliga följeslagare biff med bambuskott? Ska pastan serveras naturell utan en kompakt och vitlöksstinn köttfärssås? Jag tror inte det.

Som ni ser gäller det att vara på sin vakt. Överallt dyker de upp; smärta solbrända män och kvinnor som vill lura in er på irrvägar. Mitt kanske viktigaste tips är också det enklaste: vänd er inåt, in i ert eget själsliv. Känns det rätt? Känns det rimligt? Om svaret är nej – gå er egen väg.

Nästa vecka tar jag ett helhetsgrepp på tevekockarna och tipsar om vilka ni bör hörsamma för att maximera era prestationer på gruset.

/Dietisten

Länkar till Shahram Shabanis ”tips”:
http://www.svenskafans.com/grusplan/artikel.asp?id=176061
http://www.svenskafans.com/grusplan/artikel.asp?id=176060