Matchtröjan – ett (tyg)stycke klubbhistorik

Det finns få identitetsmarkörer inom fotbollen som är mer upphöjda än matchtröjan. Även lag med ett klubbmärke fult som stryk är måna om att fotbollströjan ska vara snygg och inget river upp såna känslostormar som en ful tröjdesign med reklamtryck på fel ställen. Om klubbmärket är evigt och känslomässigt så är matchtröjan det sociala arvet och klubbens estetiska historia. Här är historien om Hoyzers matchställ.

Svarta Gamens lag Hoyzer är och har länge varit noga med sin estetik. Mycket energi lagts på minutiöst framtagande och förvaltande av supportermerch, klubbmärke och matchställ. Hoyzers webbshop har rönt stor uppmärksamhet både inom och utanför landets gränser och den klassiska klubbskölden med den Svarta Gamen har vunnit utmärkelsen Sveriges snyggaste klubbmärke.

Hoyzer var också i framkant gällande matchställ i Korpen, där de flesta lag nöjde sig med att ha någorlunda matchande t-shirts. Och liksom andra storklubbar kan man läsa in mycket av lagets historia genom Hoyzers matchtröjors utveckling. Men i likhet med de flesta motståndarlagen spelade Hoyzer Boyz sin första seriesäsong 2005 helt utan gemensamt matchställ.

Hoyzer tar emot pris för Sveriges snyggaste klubbmärke!

Först i slutet av säsongen togs beslutet att köpa in ett gäng numrerade gula tröjor. Dessa togs i bruk lagom till andra halvlek i premiärmatchen 2006, då tröjorna och halva laget blev försenade till matchstart pga den då så populära SL-klassikern ”signalfel”. Samtliga tröjor återkallades mitt under säsongen för att prydas med den numer legendariska och prisbelönta gamlogotypen, designad av Mappe Persson!

Under Silly Season 2007 stod det klart att laget skulle växa och att det samtidigt var svårt att få fatt i samtliga matchtröjor, trots att de var gemensam egendom. Beslutet togs att ta fram nya matchtröjor med ett broderat klubbmärke i guld och svart som spelarna skulle köpa och därmed också få sitt ”eget” tröjnummer. Dessa klassiska gulsvarta matchtröjor var sedan i bruk t o m säsongen 2012!

2008 blev inte bara ett resultatmässigt succéår för Hoyzer Boyz. Dels togs de bruna andratröjorna fram, dels grundades Hoyzer Girlz. Damlaget valde de bruna tröjorna framför de gula som sitt förstaställ, med elegant sponsortryck av flicktidningen Sagoprinsessan.

Inte förrän 2011 blev Girlzen ett gulsvart istället för ett brunsvart lag, då de köpte in samma tröjor som herrlaget.


Seriesegern 2008 innebar att Hoyzer Boyz prydde klubbmärket med en guldstjärna.

2011 blev också året då herrlaget införskaffade ett helsvart tredjeställ. Som ett ställningstagande mot att ett rasistiskt parti precis blivit inröstade i riksdagen fick den nya tröjan också ett antirasistiskt tryck: Ett ställningstagande som så långt tycktes lika självklart som outtalat, men som tyvärr i samhällsklimatet blivit nödvändigt.

Efter Hoyzer Boyz dubbel 2012 tyckte klubbledningen att det var dags för något nytt. Inte helt oväntat valde man tyskt och lät Puma designa ett sprillans nytt förstaställ. Det var dock lite si och så med namntrycken på ryggen som tenderade att trilla av efter ett par tvättar.

Nackdelen med att liera sig med ett stort sportmärke var att modellerna snabbt togs ur produktion och till 2015 hade Svarta Gamens lag återigen nya matchtröjor från Puma. Denna gång sponsrade av Mickel Räv och Swedwise.

Förmodligen är det lika lite slutet på raden av matchtröjor som historien om Hoyzer – Svarta Gamens lag. Men när säsongen 2016 sparkar igång kommer samma tröjor att användas av såväl Girlz som Boyz!


Tröjkaos vid lagfotografering


Borta bra men hemma bäst!


Top of the hill 2013


På väg mot Cupguldet 2012


… och serieseger


Gammalt och nytt i veteranmatchen på klubbens 10-årsjubileum 2015