Gamemblemets skapare talar ut

Det har varit en galen vecka för Hoyzer efter att det stått klart att man vunnit titeln Sveriges snyggaste klubbmärke. Hyllningar och uppmärksamhet kring laget har kommit från flera håll, men på Hoyzernytt vill rikta strålkastarljuset lite extra mot klubbmärkets upphovsman Mappe Persson.

Som bekant tog Hoyzers Svarta Gam hem tävlingen Sveriges snyggaste klubbmärke, efter en jordskredsseger i omröstningen och sedan också tilltalat juryn mest av de femton topprankade klubbemblemen. Reaktionerna i media har inte låtit vänta på sig. DN, Södermalmsnytt och Cap & Design har sållat sig till hyllningskören, för att ta ett par exempel. Någon som är förvånad är Mappe Persson som designade Gamemblemet, men inte pga utnämnandet. Korpgluggen tog ett snack med en exil-Hoyzer som klubben har mycket att tacka för både sin existens och den senaste i raden av fina titlar.

Vad tänkte du när du först fick reda på att din design utnämnts till Sveriges snyggaste klubbmärke?
– Jag blev förvånad. Det borde ju skett så mycket tidigare. Men stolt över att ännu en trofé kan läggas på klubbens vind att glömmas bort för framtida generationer.

Du tillhör ju en av de som var mest drivande för att starta Hoyzer. Berätta!
– Det är ganska självklart. Den starkast lysande tråden genom Hoyzers historia är öl. Sålunda blev också klubben till under ett antal blöta tillfällen innehållande mig, Ola Wiklander och PG Bondeson. “Ur öl är du kommen, öl ska du åter varda”.

Första säsongen saknades både officiell klubbfärg, matchställ och emblem. Hur blev klubbmärket till?
– Vi insåg att vi måste ha ett starkt varumärke för att kunna locka sponsorer. Nöden är uppfinningarnas moder.

Du flyttade ju från Stockholm och lämnade klubben efter säsongen 2006. Vad har du haft för dig sedan dess?
– Jag har försökt upprätthålla fotbollskunnandet här i Göteborg, men dessvärre ledde den undermåliga kvalitén på träningarna till en korsbandsskada och efter det lade jag fotbollsskorna på hyllan. Jag kan dock nämna att jag i äkta Hoyzertradition försökt allt vad jag orkat med att vara sämst när det gäller.

Har du följt Hoyzer på något vis?
– Absolut, man kan se mig som en nätstalker som följer forumet i det tysta.

Hur ser du på klubbens utveckling, idag med tre lag i herr, dam respektive mix och aktivitet vid sidan av gruset som vissa mindre allsvenska klubbar skulle avundas?
– Klubben har ju verkligen nått nya toppar under General Managerns ledning. Allt vi önskade i de där första deliriumen har ju mer eller mindre blivit av. Det skulle väl möjligen vara knattespelarna som eskorterar lagen in på plan som saknas.

Med utnämningen har Hoyzer Korpens kanske starkaste varumärke. Vad tror du att det kan betyda för klubben, mer än att man får, om möjligt, ännu mer hybris?
– Förutom hybris kan man ju hoppas på högmod, girighet, vällust, lättja, avund, frosseri och vrede.

Slutligen – något annat du vill hälsa dina forna lagkamrater?
– Pro Hoyzer hoc tempore!